• Home
  • ‘Het internet is echt een zegen’

‘Het internet is echt een zegen’

08/03/2017 17:00

‘Het internet is echt een zegen’

 

ACHTERGROND - Websites, Facebook, Whatsapp, online shoppen… Dankzij het internet zijn grenzen weggevallen en mogelijkheden verduizendvoudigd. Het internet zag het licht in 1993 en nu schenkt dit onbegrensde instrument zelf onophoudelijk leven aan nieuwe, fascinerende mogelijkheden. Hoe gebruiken wij in Suriname het internet? Verrijkt het ons leven? Herkennen wij de kansen die het brengt en pakken wij deze? Arney Belfor belicht periodiek voor Mens en Maatschappij hoe Surinamers op verschillende gebieden het internet aanwenden voor carrière, werk, hobby en sociaal leven.

Tekst: Arney Belfor

Het is laat in de middag als ik na twee mislukte afspraken Baseline Studioz van Jurgen 'Joggo' Rigters binnenstap. Terwijl ik de deur open doe, hoor ik iemand in het Engels praten. Het dringt snel tot mij door dat het gaat over het toepassen van effecten bij het (audio) mixen. Ik groet Jogo, die hartelijk reageert zonder om te keren. Hij staat met zijn ogen gefixeerd op een van twee grote computerschermen die centraal staan in de controlekamer van zijn studio. Daarop wordt een YouTube-filmpje afgespeeld en Rigters is één en al aandacht; hij is zich online aan het bijscholen.

Ik luister stil aandachtig mee en als een minuut of anderhalf later het filmpje is geëindigd, keert Rigters zich om en zegt verontschuldigend: "Sorry, maar ik zocht al een tijd naar deze informatie. Zo leer ik steeds nieuwe dingen bij." Hij vraagt hoe het gaat en terwijl hij nog snel met wat muisklikken een paar handelingen uitvoert, gaan we zitten.

Tijdens het gesprek verklapt muziekproducer 'Joggo' Rigters eerlijk: "Zonder het internet had ik dit werk nooit kunnen doen. Tenminste, ik zou niet ver komen." Als eigenaar van Baseline Studioz, is hij vreemd genoeg nog relatief onbekend, hoewel hij grote hits heeft bedacht en geproduceerd. 'Bomikie', 'I Love Su', 'Snoepje' en de 'Carifesta Song' zijn enkele van zijn beste creaties. Naast deze jonge klassiekers tekende Jogo ook voor een bijna ontelbare reeks bekende reclamespotjes.

Ingrijpende invloed

Je moet je bijhouden omdat er steeds nieuwe dingen gebeuren

Als er een gebied is dat als voorbeeld gesteld kan worden voor de ingrijpende invloed die het computer- en internettijdperk erop heeft, dan is dat zeker wel de muziekindustrie. Het produceren, promoten, verkopen, distribueren en consumeren van muziek is zo diepgaand veranderd dat het een totaal nieuw beestje is geworden de afgelopen twintig jaar. De gevolgen voor Suriname: nog nooit eerder heeft een generatie Surinamers zoveel eigen muziek geproduceerd en geconsumeerd.

Elke dag, wanneer Rigters zijn studio binnenstapt, is het eerste wat hij doet zijn computer aanzetten en online gaan. Behalve e-mails checken houdt hij constant bij welke nieuwe ontwikkelingen gemeld worden. "Je moet het bijhouden omdat er steeds nieuwe dingen gebeuren. En ik zorg ervoor dat ik bijblijf", klinkt het met een trotse ondertoon. Sociale media zijn cruciaal (geweest) in deze revolutie met hoofdrollen voor YouTube en Facebook.

De popmuziek in Suriname nam een enorme vlucht sinds Damaru hier en in Nederland nummer 1-hits scoorde. Nu komt er praktisch elke dag nieuwe muziek uit. Niet alles is even goed en de moeite waard om naar te luisteren. Maar in de vloedgolf van lokale producties zijn er genoeg nummers die in drie, vier, vijf minuten het leven van de luisteraar kleuren. Iedereen die het voorrecht heeft daarin een actieve rol te spelen zal het onderkennen: zonder de combinatie van de computer en het internet was dit niet mogelijk.

De eerste grote moderne revolutie in de muziekindustrie was het produceren van muziek op de computer: electronic music programming. De hoge vlucht begon eind jaren tachtig met grote versnellingen als hard disk recording (opnemen op de harde schijf) in de jaren negentig. Tegenwoordig wordt bijna alle muziek opgenomen en bewerkt op de computer. Al enkele jaren is er een reeks aan uiterst geavanceerde softwarepakketten als Logic Pro, Pro Tools, Ableton, Mashine, Reason en Fruity Loops die op zichzelf genoeg zijn om volledige muziekproducties te maken, van het inspelen en vastleggen van ideeën tot aan het afmixen.

Hoogstaand

Rigters gebruikt zoals vele muziekproducers een combinatie van programma's. "Mijn beats maak ik in Fruity Loops en het mixen en masteren doe ik in Pro Tools." Deze programma's zijn professioneel en kwalitatief zo hoogstaand dat een ieder met deze software en kennis daarvan, in een home studio producties kan maken die kwalitatief niet onderdoen voor die van grote dure studio's.

Maar de waarde van deze softwarepakketten, die origineel honderden US dollars kunnen kosten, wordt duizendmaal groter in combinatie met het internet. Leren werken en het maximale halen uit bijvoorbeeld Pro Tools of Fruity Loops is relatief gemakkelijk en vooral goedkoop geworden. "Ik leer praktisch elke dag iets bij door online te gaan", vertelt Rigters. "Als ik iets wil weten over bijvoorbeeld compressie of het gebruik van effecten, ga ik simpelweg op YouTube. Ik volg bepaalde industrie-experts. Zoals Dave Pensado, een Grammy-award winning mixing engineer, die geregeld filmpjes plaatst over hoe je specifieke dingen doet in Pro Tools. Het gaat om kennis die in de hele wereld wordt gebruikt."

Te lui

Terwijl Rigters dat zegt klinkt de melding van een binnengekomen e-mail."Even hoor." Hij kijkt enkele seconden op zijn scherm en mompelt half binnensmonds: "Later." Hij ergert zich wel aan de volgens hem overbodige telefoontjes van vooral startende producers die om informatie en tips vragen. Ik help wel en verwijs ze vervolgens altijd naar YouTube. Maar volgens mij zijn velen van ze te lui om het zelf op te zoeken en bellen ze mij vaker terug. Ik snap het niet. Die informatie staat er, gratis, voor een ieder in de wereld. Je moet het zelf willen leren."

Het geld dat Rigters uitgeeft aan de softwarepakketten en aan apparatuur, verdient hij terug. Jammer genoeg niet uit de popmuziek die hij produceert. "We weten allemaal dat muziek in Suriname niet beschermd is en er wordt door beleidsmakers ook niets gedaan om deze situatie te veranderen", beklaagt hij zich met een duidelijke ondertoon van irritatie. Het maken van reclamespotjes levert meer op. Maar daarnaast verdient Rigters ook aan het maken van tracks voor personen die buiten Suriname zitten. "Ik krijg via het internet ook wel opdrachten. Ik maak dan zo een track, mail het eindproduct en als de opdrachtgever tevreden is, wordt mijn betaling overgemaakt. Het internet is echt een zegen."

Tjark 'Tjatjie' Bell, producer, muzikant en zanger, is een van de artiesten die is opgekomen in het nieuwe muziektijdperk en dankbaar gebruik maakte van de mogelijkheden. Ook Bell heeft binnen relatief korte tijd een indrukwekkende staat van dienst en songbook kunnen opbouwen. Nummers als 'Kon Go', 'Kankan Man' en 'Vibes' heeft hij geschreven of helpen schrijven.

Keerzijde

Fysieke grenzen spelen geen rol meer

Tjatjie Bel

De generatie van Surinaamse popartiesten waartoe Bell behoort kan zoveel meer dan de generaties ervoor, maar dit alles heeft ook een keerzijde: artiesten moeten veel zelf doen om op te vallen met hun producties. De videoclip is een van de dingen die nu onlosmakelijk verbonden is aan vooral popmuziek en vandaag mogelijk de beste manier voor het promoten van liederen. Bell weet wat de mogelijkheden zijn en heeft er veel energie, tijd en geld in gestoken om gebruik van ze te maken. Zijn grote droom is een internationale doorbraak en commercieel succes en hij is niet vies van het pionierswerk dat erbij hoort. En het internet is ook voor hem mogelijk de beste vriend.

Bell startte in 2015 met het verkopen van zijn eigen muziek online via I-Tunes. Met meer dan 60 miljoen streams en downloads elke 24 uur, is I-Tunes de plek waar bijna alle muziek van de wereld wordt aangeboden. Fysieke grenzen spelen geen rol meer. Een ieder die de muziek uit Suriname interessant vindt en beschikt over een online betaalmogelijkheid kan door middel van een download de songs kopen.

"De online verkoop is nog niet echt een succes", vertelt Bell ietwat teleurgesteld. KanKanMan Productions is de paraplu waaronder hij niet alleen zijn eigen producties verkoopt. Bell startte met de verkoop van zijn Engelstalige EP 'The Other Side' met zes tracks. Daarna plaatste hij zijn tweede album 'Kon Go' met tien tracks. Hij beseft heel goed dat Surinamers liever muziek gratis kopiëren dan kopen. Dat is iets dat moeilijker te doorbreken is dan het mogelijk lijkt, maar Bell geeft niet op. Naast zijn eigen muziek verkoopt hij via KanKanMan Productions nu ook de producties van HMG en King Koyeba.

Anders is het met de videoclips van liederen van Bell die allemaal op YouTube staan. Op deze videosite wordt dagelijks elke minuut meer dan 72 uur aan videomateriaal geüpload. Videoclips worden daar voor Surinaamse begrippen veel bekeken en dat leidt tot wat inkomsten. YouTube, eigendom van Google, gebruikt de clips als medium om advertenties te tonen aan viewers en personen die de clips plaatsen ontvangen zelf ook geld daarvoor.

Bell toont een overzicht dat hij ontving van Google waaruit te zien is dat hij enkele honderden US dollar verdiende met de tienduizenden views die Kon Go kreeg. Hij is er erg trots op maar weet ook dat het een schijntje is van wat mogelijk is. "Stel je voor wat je kunt verdienen als je een paar miljoen views zou halen. Er valt veel te winnen", rekent hij zich al rijk. "Maar wij artiesten moeten meer aan promotie doen en een manier vinden om aantrekkelijkere clips te produceren. Goede videoclips kosten wat. Als ik een degelijke clip wil maken moet ik keihard tweeduizend US dollar neertellen. Dat gaat niet zo gemakkelijk." Bell hoopt daarom zo snel mogelijk een investeerder tegen te komen die doorheeft wat de verdienpotentie is via YouTube. Meer views op Youtube leidt ook tot meer verkopen van de muziek via I-Tunes. De kansen liggen er, kansen die vorige generaties artiesten niet hadden. Bell: "De artiesten moeten zelf meer doen om hun muziek te pushen. Als dat gebeurt, zal ook het commercieel succes niet uitblijven.".

Dit artikel is verschenen in onze bijlage van 4 maart 2017.

Share on Facebook    

Reageren op dit bericht? Bezoek onze Facebook-pagina