• Home
  • Feestvreugde maar een onzekere toekomst

Feestvreugde maar een onzekere toekomst

07/12/2016 17:15

Feestvreugde maar een onzekere toekomst

 

ACHTERGROND - Villa Zapakara bestaat zeven jaar en dat werd afgelopen weekend uitbundig gevierd. Toch zijn er zorgen, want volgend jaar wordt de basissubsidie stopgezet. ‘Door een kindvriendelijke informatieoverdracht krijgen ze meer begrip voor diverse culturen.’

Tekst & beeld: Caroline van Schubert

'OLA A OLA hé', klinken tientallen kinderstemmen terwijl ze ritmisch hun handjes klappen. Houten pallets zijn omgetoverd tot zitbanken, op de muren staan schilderingen van grote gezichten, vissen en andere fantasierijke figuren. Iets verderop staat een groepje kinderen dat onder luid gejuich de kneepjes van de Braziliaanse vechtdans capoeira onder de knie probeert te krijgen. Er is taart en roze kinderchampagne. Ballonnen en slingers fleuren het toch al kleurrijke Villa Zapakara nog wat extra op. Alle reden voor een feestje, want het kindermuseum viert niet alleen zijn zevenjarig bestaan, maar ook de komst van de vijfenzeventigduizendste bezoeker.

"Ieder kind verdient het om te leren over kunst en cultuur. Eigenlijk merken ze hier niet eens dat ze aan het leren zijn", zegt inhoudelijk directeur Dakaya Lenz. Het kindermuseum richt zich op tentoonstellingen over landen en universele thema's als duurzaamheid en multiculturalisme. Het is daardoor een belangrijke schakel in de Surinaamse cultuureducatie. Binnenin het gebouw vormen honderden plastic flessen een indrukwekkende tunnel, doppen van petflessen dienen als vloerbedekking en buiten zijn rubberen autobanden gepimpt en verwerkt in speeltoestellen. Het decor staat helemaal in het teken van recycling en upcycling, waarbij oude materialen weer een nieuwe en meer duurzame functie krijgen.

Na Ghana, India en China is het de beurt aan de tentoonstelling 'MixMax Brasil', waarin de multi-etnische samenleving van Brazilië centraal staat. Door middel van beeldende kunst, muziek, dans en verhalen leren kinderen op een interactieve manier over het land. Want, één keer iets zelf doen, blijft bij een kind beter hangen dan wanneer je er honderd keer over vertelt, vindt Lenz. "Het interactieve aspecten en de kindvriendelijke infor- matieoverdracht zijn superbelangrijk. Daardoor krijgen kinderen meer begrip voor andere normen en waarden uit diverse culturen."

Doodzonde 

In hun beleving zijn ze even in het buitenland geweest

CULTUUREDUCATIE IS BELANGERIJK voor de algemene ontwikkeling van kinderen. Het leren over, door en met cultuur verbreedt hun wereld. Bovendien leren ze zich op een creatieve manier uit te drukken. Tegelijkertijd is het cultuureducatief aanbod in Suriname mager. Zo is het geen vast onderdeel van de lesprogramma's op basisscholen. Villa Zapakara is het enige kindermuseum; nergens anders leren kinderen in ons land op deze manier over andere landen en culturen. "In hun beleving zijn ze echt even in het buitenland geweest", zegt zakelijk directeur Jantine van den Driest.

Maar ondanks het succes is de toekomst van het museum nog onzeker, want eind 2017 moet de basisfinanciering vanuit de Nederlandse Ambassade door technische redenen stopgezet worden. "Ze mogen drie jaar subsidiëren en na de nodige verlenging zitten ze nu echt op hun limiet", legt Lenz uit. Naast de verschillende sponsoren die het museum heeft, is een nieuwe hoofdinvesteerder nog niet gevonden.

"Het zou pure kapitaalvernietiging zijn wanneer dit museum moet sluiten", zegt Marielle Pals. Ze is hoofd van het Tropenmuseum Junior in Amsterdam en op bezoek in Suriname. Vanaf het begin af aan heeft Villa Zapakara een nauwe samenwerking met dit kindermuseum, dat tot één van de beste ter wereld behoort. Geschikte landententoonstellingen van het Tropenmuseum Junior krijgen na wat aanpas- singen een tweede leven in Paramaribo. "Een goed museum moet het hoofd, hart en de handen van de kinderen raken. Bij hun belevingswereld passen, maar tegelijkertijd ook niet te kinderachtig zijn. Daarnaast is de interactie heel belangrijk", zegt Pals.Van achter een tafel neemt ze de spelende en dansende kinderen met een grote glimlach waar. "Het grote voordeel hier is dat er buiten ook veel ruimte is die benut kan worden. De mensen hier verdienen echt grote complimenten met wat ze in zeven jaar voor elkaar hebben gekregen. Ik zou daar als land zeker meer in investeren, want dit is al een bewezen succes."

Interactie 

Spelen is leren

GEHULD IN DUURZAME Havaianas-slippers maken de kinderen binnen in het museum een ontdekkingstocht door een kleurrijke kunstenaarswijk in Brazilië, die door verschillende kunstenaars werd ontworpen. "Ze leren hier over de verschillen, maar ook overeenkomsten tussen landen. Ik zeg altijd: We ontdekken de wereld en we ontdekken onszelf", zegt begeleidster Cher. Met veel enthousiasme leert ze kinderen over het hergebruik van afval en het gebruik van hun fantasie om materialen te hergebruiken. De kinderen krijgen de mogelijkheid te zingen, instrumenten te bespelen en te knutselen tijdens de rondleiding. "Spelen is leren, en leren is spelen", roept ze met een grote glimlach.

Vooral de tunnel van plastic flessen die symbool staat voor oceaanvervuiling maakt indruk op de kinderen. "Ik weet nu dat ik mijn plastic fles niet weg hoef te gooien, maar er kunst mee kan maken", concludeert de veertienjarige Joël enthousiast. Al een aantal keer kwam hij naar het museum, waaronder een keer met zijn klas.

"Doordeweeks zijn we open voor schoolgroepen en naschoolse opvang en in het weekend voor particulieren", zegt Lenz. Ook worden regelmatig kinderen uit tehuizen uitgenodigd om een bezoekje te brengen. Het museum is populair onder de scholen. Tot eind volgend jaar is het volgeboekt.

IMG_20161126_124014

Binnen het basisonderwijs wordt nog weinig aan cultuureducatie gedaan. "Ik denk dat het onderwijshier nog niet aantoe is. Ik denk dat men wel wil, maar niet kan", zegt Lenz. Toch worden er langzaam stappen ondernomen. Inmiddels is er een samenwer- king ontstaan met het ministerie van Onderwijs, Wetenschap en Cultuur. Vijf van de werknemers in het museum zijn in dienst van dit ministerie. Minister Robert Peneux zei eerder dit jaar ook te pleiten voor een snelle implementatie van cultuureducatie binnen de lesprogramma's van scholen.

Volgens Lydia Hewitt, hoofd Bureau Basis Onderwijs, is dit plan in ontwikkeling en zal het volgend jaar geïmplementeerd worden. "Door cultuur- educatie leren kinderen zichzelf kennen en kunnen ze zichzelf tot ontwikkeling brengen", zegt Hewitt. Hoe het programma inhoudelijk eruit zal zien, wordt nog niet duidelijk, maar organisaties als Villa Zapakara zullen daar zeker bij betrokken worden. "Wat hier gebeurt is heel positief. Kunst, cultuur, maar ook sport geeft kinderen een andere, meer wereldse kijk, op dingen. Het zal ze helpen in hun ontwikkeling."

Bezoeker Joël kan in ieder geval niet wachten om weer terug komen. "Ik vind het leuk om hier te zijn met de andere kinderen. Voor Brazilië heb ik hier ook al China en India bezocht. Ik zou straks wel weer naar een nieuw land willen gaan." ◊

Dit arikel is verschenen in onze bijlage van 3 december 2016.

Share on Facebook    

Reageren op dit bericht? Bezoek onze Facebook-pagina