Registreren | Inloggen       Colofon
  •  
  • Home
  • 'Verhaal Suriname en marrons nu voor veel breder publiek'

'Verhaal Suriname en marrons nu voor veel breder publiek'

06/04/2021 16:06 - Euritha Tjan A Way

Een kunstwerk van Marcel Pinas.

Een kunstwerk van Marcel Pinas.  

PARAMARIBO - Ze kocht haar eerste Marcel Pinas in 1998 en haar investering is, nu er twee van zijn werken in het Stedelijk Museum in Amsterdam zullen hangen, meer dan tien maal in waarde toegenomen. “Zo werkt het nou eenmaal”, zegt een enthousiaste Ann Hermelijn die fan is van Pinas. “Ik kocht mijn eerste werk van hem met mijn eerste verdiensten van Surifesta. Alle geld dat ik toen had verdiend heb ik eraan besteed. Het werk raakte me gewoon, zoals Marcel werkt met kleur en symboliek is echt bijzonder”, zegt Hermelijn.

Rein Wolfs directeur van het Stedelijk Museum bevestigt dat zijn museum twee stukken van Pinas heeft opgenomen in de permanente collectie. Ze zijn aangekocht bij de agent van Pinas in Nederland, Vincent Vlasblom. Het zijn werken van groot formaat van de kunstenaar van 2008 en 2010. De kunststukken zullen dienen voor de expositie die het museum van plan is te houden in de zomer, waarbij hedendaagse Surinaamse kunst te zien zal zijn.

Deze nieuwe tentoonstelling is een vervolg op het project 'De Surinaamse School 'wat een viering is van Surinaamse schilderkunst van ongeveer 1910 tot midden jaren tachtig en de verhalen die eraan ten grondslag liggen. 'De Surinaamse School' die nu in het Stedelijk Museum staat is voor kunstliefhebbers in Nederland een eye opener omdat ze de ontwikkeling van de Surinaamse kunst konden waarnemen.

"De stukken van Pinas staan niet bij 'De Surinaamse School' want die gaat tot ongeveer 1980, maar zijn werk is niet weg te denken uit de hedendaagse Surinaamse kunst. En zeker de migratie betekenis, de Surinaamse diaspora en de elementen uit West-Afrika die Pinas meeneemt in zijn werken, zijn voor ons belangrijke redenen om te kiezen voor zijn stukken", meldt Wolfs. Met de opkomende expositie wil het museum in Amsterdam ook het Wakaman kunstproject dat enkele jaren terug met Suriname is uitgevoerd laten herleven. "Het is ook een bewuste keus om de gedeelde geschiedenis met Suriname via kunst meer aandacht te geven."

Voor de nieuw op te stellen tentoonstelling is Pinas de eerste kunstenaar die in Suriname woont van wie werk is gekocht. "We hebben al kunst van Iris Kensmil en Patricia Kaersenhout voor de tentoonstelling, maar die wonen allemaal in Nederland. Dan kan je de vraag stellen natuurlijk wat is Surinaams aan de kunst die deze artiesten allemaal maken", zegt Wolfs.

Het museum zal kijken van welke kunstenaars die een link hebben met Suriname mogelijk ook nog werk aangekocht zal worden voor de tentoonstelling. Het is de bedoeling dat de nieuwe tentoonstelling enkele jaren te zien zal zijn. Effectief wil het zeggen dat meer dan 65.000 bezoekers het aantal mensen dat het museum vóór Covid-19 per jaar kreeg - de werken zullen zien van Pinas en de andere kunstenaars die allemaal een deel van het verhaal vertellen over Suriname. Pinas: "Het verhaal dat ik vertel over de marroncultuur, over Moengo en over Suriname zal gezien worden door een veel breder publiek en dat is mijn streven. Ik hoop dat daarmee ook meer mensen naar Moengo zullen komen om mijn werken te zien en daarmee ook de ontwikkeling van deze stad zullen ondersteunen", zegt Pinas enthousiast.

Rinaldo Klas die directeur was van de Nola Hatterman Art Academy tot 2014 heeft de jonge Pinas mogen begeleiden en is trots dat zijn pupil zijn weg internationaal steeds meer vindt. "Werk van Marcel staat in Washington, China, Indonesië en noem maar op. Hij laat zien dat het mogelijk is voor een Surinaamse kunstenaar die in Suriname woont om internationaal door te breken. Ik denk dat ook kunstenaars als Sri Irodikromo en andere vrouwelijke artiesten ook de potentie hebben om op dat niveau bezig te kunnen zijn."

Share on Facebook    

Gerelateerde artikelen

Reageren op dit bericht? Bezoek onze Facebook-pagina