Registreren | Inloggen       Colofon
  •  
  • Home
  • Behoud gamelan-erfgoed formeel begonnen

Behoud gamelan-erfgoed formeel ter hand genomen

09/08/2019 19:07 - Tascha Samuel

De gamelan staat in de schijnwerpers tijdens de herdenking van 129 jaar Javaanse immigratie in Suriname.

De gamelan staat in de schijnwerpers tijdens de herdenking van 129 jaar Javaanse immigratie in Suriname. Foto: Irvin Ngariman  

PARAMARIBO - Het goed opgekomen publiek wordt ontvangen op de klanken van diverse gamelan-groepen. Op het terrein van Sana Budaya hangt de geur van lekker eten en heerst er een gezellige drukte. Het muziekinstrument en de Javaanse muziekstijl gamelan, staat helemaal in de schijnwerpers tijdens de herdenking van 129 jaar Javaanse Immigratie.

"Ik heb ruim twintig jaar geleden geleerd om haast alle instrumenten van de gamelan te bespelen en daarom is mij gevraagd om dit prachtig initiatief te trekken samen met  een deskundig team", vertelt Don Tosendjojo. 

Onder grote publieke belangstelling is donderdagavond de overeenkomst ondertekend waarmee aanwezige gamelan-groepen toezeggen dat zij zullen meewerken aan het behoud van de gamelan als Surinaams-Javaans erfgoed. Het grote doel daarbij is dat de Surinaamse gamelan word opgenomen op de Unesco-werelderfgoedlijst.

Samen met meer dan tien groepen uit stad en district zal het platform werken aan vergroting van de aandacht voor dit instrument, zegt Tosendjojo. "We hopen ernaar toe te werken dat jongeren bij de in hun buurt aanwezige groepen les zullen gaan volgen. Waar veel mensen zich niet bewust van zijn is dat de Surinaamse gamelan uniek is. Velen weten niet dat zoals de gamelan hier klinkt en eruitziet totaal verschilt met dat van Indonesië."

Onder de Javaanse immigranten waren muziekkenners, maar er was in Suriname geen koper beschikbaar om de instrumenten te maken zoals zij die kenden. "Men heeft toen heel innovatief geëxperimenteerd en een gamelanset gemaakt van zwart ijzer. De slendroh welke in Indonesië worden gebruikt en die lijken op 'koperen potten' hebben wij niet", vertelt de gamelan-kenner.

De tonen van de Surinaamse gamelan is hetzelfde, maar de klank verschilt. "Op zich is er dus een geheel nieuw instrument ontstaan in Suriname. Dat is uniek in de wereld. En daarom moeten we niet alleen werken aan behoud als erfgoed, maar ook de overdracht stimuleren." Tosendjojo is heel blij met de twee nog levende gamelanmakers Henny Kaseran in Paramaribo en Soerat Irodikromo in Moengo.

"Ik heb les gehad van 'pak' Irodikromo. Vroeger leerde je het spelen op gehoor. Gelukkig is het nu wat gemakkelijker met het notenschrift." Kaseran heeft zijn gamelan aan een Nederlands museum geschonken maar is als vijftigplusser nog heel actief in het maken van het instrument en het lesgeven. Irodikromo is al boven de zeventig jaar, hij vlecht ook paarden voor jaran kepang, maakt kleding en geeft gamelan- en dansles. "Deze mensen moeten we eren en hun kennis behouden", besluit Tosendjojo.

Share on Facebook    



Gerelateerde artikelen

Reageren op dit bericht? Bezoek onze Facebook-pagina